הורים יקרים,אומרים שאנו מצויים בתקופה "בין הגלים", בין גלי הקורונה. אנחנו רק חיכינו לאשנב הזה, שייפתח לנו, לעשות חיבורים, בין כיתות, בשכבות, חוצה שכבות ולצאת למקומות אחרים… אז יצאנו… ולקראת שבת, ברצוני לשתף אתכם.ן בפעילויות ובחוויות הנפלאות שהיו השבוע לילדיכם.ן –
- "החופש לבחור" – ביום שני פגשתי ילדים.ות נרגשים.ות במסדרונות בית הספר… לפתע לבש בית הספר חג… בכל הכיתות עמדו מורים.ות אחרים, נפרשו מזרנים, נופחו בלונים, כדורי צמר צבעוניים התגלגלו על שולחנות, משחקים פוזרו, חומרי אמנות, מעבדה ועוד… וההתרגשות עלתה. "היכן הקורס שלי? לאן את? אתה?" הקורסים המגוונים הציעו אפשרויות לקשב פנימי, ללמידה מסוג אחר, לחוויה משותפת, לגילוי חיבורים בין תחומי דעת ופיתוח חשיבה ביקורתית, יצירתית ומשחקית. תלמידי שכבות א-ב התברכו בילדים.ות חונכים.ות – שהגיעו אליהם, ללמד, ללוות, להנחות ולהיות יד ימינה של המחנכת. המסלול הזה היה מלא עד אפס מקום.
ברשותכם.ן אתעכב לרגע על "החופש לבחור" – יצאנו לדרך השבוע. לסבב ראשון של 15 מפגשים. לאחריו נקיים סבב נוסף, ושוב יוכלו הילדים.ות לבחור. ידוע לנו כי לא כולם.ן קיבלו כעת את אחת מהבחירות שלהם.ן, כפי שכתבתי, אלו יהיו בעדיפות עליונה בסבב הבא. ידוע לנו גם כי מספר קורסים מלאים עד אפס מקום ואף למעלה מכך ואילו באחרים, נותר עוד מקום. עניין זה נובע מכך שהיו לנו שלושה סבבי שיבוצים מקוונים. שניים מהם, נעשו מהבית. לצערי היו הורים שבחרו פעמיים עבור ילדיהם, בשני סבבים, וכך שובצו שני מקומות לאותו הקורס לילד אחד ותפסו מקום לאחרים. מאחר ואנו הקמנו את המערכת המאוד מורכבת הזו (מבחינה טכנולוגית) ורכזת התקשוב שלנו לנה עבדה שעות על גבי שעות על התכנות והאופרציה, הרי שנלמד ונפיק לקחים לסבב הבא ונוודא כי ניתן יהיה לשבץ כל ילד רק פעם אחת. נוודא גם כי כל הילדים.ות ביצעו את השיבוץ (היו ילדים.ות שלא). כאמור, יצרנו "יש מאין". פלטפורמה חדשה לחלוטין ועבדנו על כך, ימים ולילות ממש. וזה המקום להודות ללנה בירנברג על עבודה בלתי רגילה, בשעות לא שעות, מעל ומעבר. אלופה! תודה גדולה גם ללירון מאור פרלמוטר שסייעה ויצרה את הקטלוג הצבעוני והמזמין.
אנו יודעות שיש עוד מה לשפר, אבל מה שחשוב הוא שאנו יוצאים.ות כל הזמן מאיזור הנוחות, ממה שהיה ויוצרים משהו חדש. יכולנו הרי להישאר בהוראה הרגילה, ואז לא היו עניינים… כמה נוח… אבל מטרתנו היא כל הזמן להתקדם, לשבור מסגרות ולצאת מהקיבעון כדי לתת לילדים.ות מרחבי למידה מגוונים, לאתגר אותם.ן, לאפשר להם.ן ללמוד יותר, אחרת, גם על עצמם.ן. ואגב, גם תסכול שלא התקבלתי כעת לקורס שרציתי, מאפשר למידה וצמיחה. בחיים כידוע, לא תמיד מקבלים כל מה שרוצים ומיד. לפעמים לוקח זמן, לפעמים צריך להמתין לסבב הבא. כאן חשוב התיווך שלנו המבוגרים. לסייע לילדים.ות להתמודד, לעודד להתנסות גם במה שפחות רצינו, להראות את התמונה הרחבה. פגשתי ילדים.ות שדווקא רצו קורס אחר, עודדתי אותם.ן להתנסות ולאחר מכן סיפרו שאהבו, שמצא חן, שהתחברו… וזה המקום להודות לצוות הנפלא שלנו שנרתם לחדשנות הפדגוגית, להוראה של תחומי דעת אחרים שנדרש להם סילבוס חדש, להוראה אחרת, לקבוצה רב גילאית של תלמידים.ות, הוראה שצריכה לגשר ולחבר וליצור שותפות. והילדים.ות – גם הם.ן לראשונה צוותו לכיתות רב גילאיות – המאפשרות חיבורים לילדים.ות מכיתות גבוהות יותר, נמוכות יותר… וגם פתאום להם.ן יש כאן משהו נוסף – הם קיבלו גם את ה"חופש לבחור חבר" – כמו שאמרה זאת רויטל, פסיכולוגית ביה"ס.
- "מירוץ שדה" – ביום שלישי קיימנו מירוץ שדה לכיתות ה ו בהובלתם של צוות מורי חנג ניבה, דור וליאור. תלמידים.ות רבים רצו במרץ וקידמו את השמירה על הבריאות. ההתרגשות סביב האירוע הייתה רבה וההנאה של כל המשתתפים.ות מרובה. מצורפות תמונות.
- "זהירות בדרכים" – ביום רביעי – ארגן צוות חנ"ג בהובלתה של רכזת הזה"ב האחת והיחידה שלנו, ניבה פינקלשטיין. הפסקה פעילה בנושא " בטיחות בדרכים". תלמידי ותלמידות כיתה ה1 הפעילו את 11 התחנות, וזאת בנוסף למגוון הפעילויות והמצגות שהתקיימו השבוע בכיתות. מצורפות תמונות.
- שותפות עם המדרשה לאמנות בית ברל – קולנוע – ביום חמישי יצאו כיתות ו1 ו2 למדרשה לאמנות בבית ברל בהובלת הילה וולדמן קוטלר המורה לקולנוע ויחד עם דורית מחנכת ו2 ואילנית שליוותה את תלמידי ו1 והורים מלווים. גם אני הצטרפתי לראות מקרוב את החוויה הבלתי רגילה. לראשונה, בבית ברל ולדעתי בארץ, קיבלו הילדים.ות, תלמידי בית ספר יסודי, הזדמנות להיות שותפים.ות, הלכה למעשה, לסדנאות קולנוע בהן מפיקים סרטים. הם עשו זאת יחד עם הסטודנטים לקולנוע שמגיעים אלינו, מתחילת השנה, לומדים מהילה ומלמדים.ות – בשותפות עם הילה ומניה המורות לקולנוע. זו הייתה התנסות מופלאה – של יישום והתנסות בכל מה שלמדו – בימוי, משחק, תאורה, צילום. בירור נוסף של מושגים כמו: עוזר צלם, צלם, פוקוס, סצינה, במאי, שחקנים, לוקיישן, סאונד, מיקום, תאורן… איך נראה הפריים? מי אחראי על מה? איך משתמשים באור כדי לייצר אווירה בסרט עלילתי? איך יוצרים אור כזה? הילדים.ות שיחקו בעצמם, ביימו ויצרו סצינות. מרתק היה לראות את מה שהתחום הזה מאפשר. אל הדמיון והעולם הבדיוני הגיחו גם אלו שהפתיעו, תלמידים.ות שפתאום מתברר כי הקולנוע מאפשר להם.ן לתת ביטוי לדברים שהיו רדומים בהם.ן – ילדים.ות שקטים שיש להם כישרון בתחום והנה הוא עולה, שלוקחים פיקוד, אחרים.ות שבעיות הקשב והריכוז שלהם.ן נעלמות והם.ן – מובילים.ות את ההפקה, מנחים.ות את היתר, כוכבים. בשבוע הקרוב תצאנה כיתות ו3, ו4, ו5. תודה גדולה להילה שמובילה את לימודי הקולנוע למקומות האלה. מצורפות תמונות.
במייל הבא נשתף לגבי קבוצת מנהיגות "עתיד בטוח", מועצת תלמידים.ות, מחקרים, לימודי חברותא בשכבות א-ב ועוד…
שבת טובה והמשך שותפות מצמיחה,
בברכה,
טלי שוורצשטיין בסר,
מנהלת בית הספר "אוסישקין", כפר סבא